Ana sayfa Blog
0

Evlerimizi ,eşyalarımızı ,aynı havayı paylaştığımız kedilerimiz ve Köpeklerimizin sağlıklı olabilmesi ve bu paralelde bizlere de herhangi bir parazitin bulaşmaması  için en önemli uygulamalardan bir tanesi paraziter uygulamalardır. Hayvanlardan insanlara bulaşabilien yani zoonoz hastalıklar dediğimiz hastalıkların içerisinde bir çok paraziter enfeksiyon bulunmaktadır bunların başında ise,Toxocara canis , Echinococcus granulosus (kist hidatik,köpeklerden bulaşır),ancylostoma spp.  gibi  parazitlerin neden olduğu hastalıklar gelir.Her parazit zoonoz olmamakla birlikte ihtimaller dahilinde olması sebebiyle bu riske kesinlikle girilmemeli ve canlarımızın parazit aşıları muhakkak aksatılmadan yapılmalıdır.

Hayvanlarımıza parazitler intrauterin dediğimiz yani  anne karnındayken,anne sütüyle,çiğ etlerle,kirli sularla,pirelerle,kenelerle bulaşabilirler.Bulaşma yolları her parazitte aynı değildir ve parazitin cinslerine göre değişiklikler gösterir.Evcil hayvanlarımızda şerit,bağırsak solucanları,kancalı kurtlar, ,kalp kurtları gibi paraziter enfeksiyonlar görülebilir.Hayvanlarda parazitin türüne göre değişmekle birlikte kusma,ishal,,iştahsızlık,karında şişkinlik,sinirsel belirtiler,tüylerde matlaşma ,bazen öksürük gibi belirtiler görülebilir.Bağırsaklara yerleşen parazitler enfeksiyonun şiddetine göre bağırsaklarda tıkanmalara,delinmelere kadar gidebilen sonuçlara sebebiyet verebilirler.O sebepten kedimiz veya köpeğimizin sağlığı için paraziter uygulamaları (halk arasında parazit aşıları) düzenli olarak  muhakkak yapılmalıdır.

Parazit İlaçları Ne Zaman yapılır ?

-Herhangi bir paraziter enfeksiyon varlığında…

-Aşılar sağlıklı hayvanlara yapılır bu sebepten aşılara başlamadan önce herhangi bir parazit varlığını elimine etmek için hayvanlarımıza ilk önce parazit ilaçları yapılır.

-Hayvanlarda koruma amaçlı veya  var olan parazit yükünü hafifletme amacıyla uygulanır.

Hekim kontrolü dışında kendi başımıza eczanlerden aldığımız ilaçlarla parazit kontrolü tam anlamıyla yapılamaz.Çünkü bir parazit ilacı tüm parazitlere etki etmez paraziter tedavilerde veya parazitlerin kontrol altına alınması için yapılan uygulamalarda  veteriner hekim parazitin cinsine göre ilaç tercihi yapar bazen hayvanlar parazitleri dışkılarıyla veya kusarak çıkartabilirler hekimler bu parazitleri dış bakı veya mikroskopla teşhis yöntemine gider… Mikroskobik teşhis yöntemlerinde veteriner hekim sizden  taze dışkı isteyebilir bu bağlamda kediniz veya köpeğiniz dışkısını yaptığında dışkıyı başka hiçbir yere bulaştırmadan toplama kabına koyup acilen hekime ulaştırmanız gerekir.

Köpek Kanlı İshali – Canine Parvoviral Enterit

0

Köpek kanlı ishali yani Canine Parvoviral enterit  özellikle genç köpeklerde olmak üzere herhangi bir ırk yada yaştaki köpeği enfekte eden  akut ve kanlı ishalle seyreden bulaşıcı bir hastalıktır.Hastalarda iştah kaybı ateş kusma ishal karın ağrısı gibi birçok hastalıkta görülebilen belirtiler görülür..Hasta köpekler etkenleri etrafa dışkıyka saçarlar.Hastalık etkeni olan virüs bir çok dezenfektana dirençlidir.Özellikle barınaklarda bir çok köpeğin bir arada bulunduğu durumlarda hasta köpekler ayrılmalı ve aşılama protokolleri uygulanmalıdır. Parvovirus teşhisi konmuş köpeklerin çevreyi kontamine etmemesi etkenleri yaymaması için 1lt suya 100 ml yaklaşık bir çay bardağı  çamaşır suyu eklenerek çevre temizliği yapılabilir ve etkenlerin diğer köpeklere bulaşmamasının önüne geçilebilir.Virüs çok bulaşıcı olduğundan hasta köpekler  ve kullandığı mama su kapları, dışkı bulaşığı olan eşyaları çamaşır suyuyla temizlenmeli ve başka köpeklerin bunlara erişiminin önüne geçilmelidir.

Köpek kanlı ishali hastalığı tedavi edilebilir bir hastalık olmasına rağmen hekime geç gidilmesi hastanın bağışıklık durumuyla alakalı faktörler yaşam şansını düşürmektedir.Özellikle Rottweiler , Dobarman Pinscher,Alman Çoban Köpeği, Labrador Retriver gibi ırklar hastalığa çok duyarlıdır ve bu ölüm oranlarını yükseltmektedir. Hastalıktan korunmak elzemdir ve bu sebepten annelerin aşıları yapılmalıdır.Aşılı annelerden yavrularına maternal antikor geçişi olur ve bu antikorlar yeni doğan  köpeği yaklaşık olarak 20. güne kadar koruyuculuk sağlar.Maternal antikorları yetersiz olan yavru köpeklerde bu hastalığı kalp formu gelişerek etkenler myokardit yaparak ani ölümlere sebep olabilmektedir.Hastalığın tanısında laboratuar testleri kullanılmaktadır bir çok veteriner kliniğinde dışkıdan parvovirus antijenlerine bakan hızlı test kitleri kullanılmaktadır.Bu testlerin güvenilirliği yüksek olsada birçok nedenden dolayı yanlış sonuçta verebilmektedir bu nedenle tanı amacıyla laboratuarlarada örnek gönderilebilmektedir.

Hastalık muhakkak tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır ishalle ve kusmayla seyrettiği için vücutta sıvı ve elektrolit kaybı gerçekleşir buda hayvanı bitkin düşürür.Hastalığa yakalanan hayvanlarda tedavi yapılmassa ölüm oranları %90 lara kadar çıkabilir.Tedaviyle bu oranlar %40 lara kadar düşürülebilmektedir.Tedavide asıl amaç sindirim sistemini dinlendirme bağırsak bariyeri bozulduğu için bağırsak kaynaklı ikincil bakteriyel enfeksiyonları engellemek amacıyla antibiyotik tedavisine başlanılmalıdır. Köpeği oral olarak yani ağızdan besleyemediğimizden dolayı vücudun sıvı ve besin ihtiyaçlarını parenteral yolla yani damar içi verilen serumlarla karşılanmalıdırr.Bu sebeple kanlı ishal yani parvoviral enterite yakalanan bir köpek muhakkak hospitalize edilmeli klinikte birkaç gün kalmalı ve yoğun bir tedavi protokolüne başlanmalıdır.

Vet.Hek. Emre Saciloğlu

Vetcity Veteriner Kliniği