Ana Sayfa Uncategorized Köpek Kanlı İshali – Canine Parvoviral Enterit

Köpek Kanlı İshali – Canine Parvoviral Enterit

820
0

Köpek kanlı ishali yani Canine Parvoviral enterit  özellikle genç köpeklerde olmak üzere herhangi bir ırk yada yaştaki köpeği enfekte eden  akut ve kanlı ishalle seyreden bulaşıcı bir hastalıktır.Hastalarda iştah kaybı ateş kusma ishal karın ağrısı gibi birçok hastalıkta görülebilen belirtiler görülür..Hasta köpekler etkenleri etrafa dışkıyka saçarlar.Hastalık etkeni olan virüs bir çok dezenfektana dirençlidir.Özellikle barınaklarda bir çok köpeğin bir arada bulunduğu durumlarda hasta köpekler ayrılmalı ve aşılama protokolleri uygulanmalıdır. Parvovirus teşhisi konmuş köpeklerin çevreyi kontamine etmemesi etkenleri yaymaması için 1lt suya 100 ml yaklaşık bir çay bardağı  çamaşır suyu eklenerek çevre temizliği yapılabilir ve etkenlerin diğer köpeklere bulaşmamasının önüne geçilebilir.Virüs çok bulaşıcı olduğundan hasta köpekler  ve kullandığı mama su kapları, dışkı bulaşığı olan eşyaları çamaşır suyuyla temizlenmeli ve başka köpeklerin bunlara erişiminin önüne geçilmelidir.

Köpek kanlı ishali hastalığı tedavi edilebilir bir hastalık olmasına rağmen hekime geç gidilmesi hastanın bağışıklık durumuyla alakalı faktörler yaşam şansını düşürmektedir.Özellikle Rottweiler , Dobarman Pinscher,Alman Çoban Köpeği, Labrador Retriver gibi ırklar hastalığa çok duyarlıdır ve bu ölüm oranlarını yükseltmektedir. Hastalıktan korunmak elzemdir ve bu sebepten annelerin aşıları yapılmalıdır.Aşılı annelerden yavrularına maternal antikor geçişi olur ve bu antikorlar yeni doğan  köpeği yaklaşık olarak 20. güne kadar koruyuculuk sağlar.Maternal antikorları yetersiz olan yavru köpeklerde bu hastalığı kalp formu gelişerek etkenler myokardit yaparak ani ölümlere sebep olabilmektedir.Hastalığın tanısında laboratuar testleri kullanılmaktadır bir çok veteriner kliniğinde dışkıdan parvovirus antijenlerine bakan hızlı test kitleri kullanılmaktadır.Bu testlerin güvenilirliği yüksek olsada birçok nedenden dolayı yanlış sonuçta verebilmektedir bu nedenle tanı amacıyla laboratuarlarada örnek gönderilebilmektedir.Maltepede bulunan vetcity veteriner kliniğimizde tanı ve tedavide en güncel tedavi protokollerimizi uygulamakta ve köpeklerimizin yaşam şanslarını artırmaktayız.

Hastalık muhakkak tedavi edilmesi gereken bir hastalıktır ishalle ve kusmayla seyrettiği için vücutta sıvı ve elektrolit kaybı gerçekleşir buda hayvanı bitkin düşürür.Hastalığa yakalanan hayvanlarda tedavi yapılmassa ölüm oranları %90 lara kadar çıkabilir.Tedaviyle bu oranlar %40 lara kadar düşürülebilmektedir.Tedavide asıl amaç sindirim sistemini dinlendirme bağırsak bariyeri bozulduğu için bağırsak kaynaklı ikincil bakteriyel enfeksiyonları engellemek amacıyla antibiyotik tedavisine başlanılmalıdır. Köpeği oral olarak yani ağızdan besleyemediğimizden dolayı vücudun sıvı ve besin ihtiyaçlarını parenteral yolla yani damar içi verilen serumlarla karşılanmalıdırr.Bu sebeple kanlı ishal yani parvoviral enterite yakalanan bir köpek muhakkak hospitalize edilmeli klinikte birkaç gün kalmalı ve yoğun bir tedavi protokolüne başlanmalıdır.

Maltepe Vetcity Veteriner Kliniği

Vet.Hek. Emre Saciloğlu